Pokud výsledky testu prokázaly pozitivní reakce na pšenici, je třeba snížit spotřebu pšenice v potravě, resp. vyloučit ji absolutně.

Není to jen chléb, sušenky a snídaňové cereálie, které obsahují pšenici; pšenici je možné najít v mnoha dalších výrobcích – dokonce iv některých bylinných a kořeněných výrobcích. Některé příklady potravin, které obsahují pšenici:

  • Hamburgery
  • Čipsy
  • Salámy
  • Párky
  • Skotské vejce
  • Maso nebo ryby obalené ve strouhance
  • Hovězí
  • Paštiky a pomazánky
  • Pizze
  • Omáčky z polotovarů
  • Salátové dressingy

 

  • Šunka
  • Prášek do pečiva
  • Konzervované potraviny, včetne fazolí
  • Špagety a polévky
  • Zmrzlina
  • Práškové nápoje
  • Čokoládové tyčinky
  • Lékořice
  • Většina pudinků
  • Pivo
  • Většina druhů alkoholu
wheat

Zpracované polotovary, chipsy a rychlé občerstvení obvykle obsahují pšenici, takže je třeba přečíst si složení etikety na všech výrobcích, ještě předtím než si je vložíme do nákupního košíku.

Alternativy k pšenici

Ačkoli je pšenice důležitým zdrojem živin, existují mnohé alternativní potravinářské výrobky, které rovněž poskytují rovnocenné vitamíny a minerální látky. I když to může být náročné, zkuste použít tyto alternativy, abyste si dokázali připravit chutnou, pestrou a zdravou stravu.

Chléb bez obsahu pšenice je nyní poměrně dostupný a běžně najdeme chleby vyrobené z rýže, žitné mouky nebo směsi brambor a obilí. Tyto druhy chleba obsahují základní vitamíny B, železo a kyselinu listovou, které se nacházejí v chlebu. Vyberte si 100% žitný chléb, perník nebo kukuřičný chléb, případně si dejte namísto chleba rýži nebo ovesné koláče.

Těstoviny vybírejte si těstoviny vyráběné z rýže, Quinoa, kukuřice nebo pohanky, které obsahují B vitamíny. Nudle jsou také k dispozici také v pohankové nebo rýžové verzi.

Sušenky – existuje několik variant sušenek vyrobených z kukuřice a ovsa, přičemž mohou být buď sladké nebo slané a pikantní.

Snídaňové cereálie – v dnešní době je k dispozici poměrně široký výběr obilovin, které neobsahují pšenici, jako je např. müsli bez pšenice, ovesná kaše, pusinky z prosa, hnědé rýže, pohankové mouky, drcené ovesné kousky a quinoa vločky. To vše poskytuje poměrně dobrý zdroj vitamínů B a železa.

Na pečení vyberte si čočkovou mouku, jedlou sodu, tatarskou omáčku, tapioku (škrobová moučka z manioku), želatinu nebo dezerty založené na zeleninové bázi, čisté koření, kukuřičnou mouku, rýži, ….

Široký výběr výrobků bez obsahu pšenice lze nalézt v prodejnách zdravé výživy, supermarketech ale i na internetu.

Upozorňujeme, že označení ‚bezlepkové‘ neznamená nutně bez obsahu pšenice – podívejte se vždy na etiketu.